Přeskočit na hlavní obsah

Fakturace

Tato část popisuje, jak jsou faktury vydávány, přijímány a fakturovány nižším entitám, jako jsou např. nájemníci.

Přijaté faktury

Sekce Přijaté faktury zaznamenává přijaté faktury za energii nebo jiné výdaje (telekomunikační služby, údržba, mzdy).

Aby bylo možné vystavovat faktury, nejprve musí být zadáno fakturační měřidlo pro daný typ energie pro daný objekt - v části Měřidla - Ceník a fakturace - zvolit “Označit jako fakturační

Jakmile je fakturační měřidlo nastaveno např. na elektřinu, je možné vystavit fakturu kliknutím na vytvořit novou. Otevře se okno “Nová faktura”, kde je možné zadat období od-do, částka, spotřeba a v případě potřeby doplnit poznámku. Po vytvoření faktury je nutné i vyplnit část “Upozornit při nadměrné fakturaci”. Která se nachází hned vedle části pole pro vytvoření nové faktury.

Pro výpočet nákladů za energie a zobrazování grafů enectiva využívá data z obdržených faktur. Jinými slovy, pokud je nastaveno fakturační měřidlo a je zaregistrována přijatá faktura, např. na úrovni komplexu, bude fakturovaná částka rozdělena mezi budovy podřazené komplexu podle množství spotřeby na budovu. Tato částka se dále podobným způsobem rozdělí mezi jednotlivé nájemce každé budovy.
Příklad: Komplex se skládá ze dvou budov a za duben je fakturovaná částka 200 Kč za spotřebu 50 KWh. Pokud je spotřeba první budovy za duben 25 KWh a spotřeba druhé budovy 20 KWh, bude za první budovu účtováno 25/50 * 200 = 100 a za druhou budovu 20/50 * 200 = 80. ( Zbývajících 5 kWh se považuje za neměřenou spotřebu / ztráty.) Pokud se první budova skládá ze tří nájemníků se spotřebou 5, 8 a 12 KWh, bude jim fakturováno 20, 32 a 48 Kč.

Do výpočtu nákladů na energii jsou zahrnuty pouze faktury za uplynulá období. Pokud je přijatá faktura zaznamenána na období končící v budoucnu, náklady se počítají pouze na základě ceníku (pokud je k dispozici), nikoli na základě faktury. Faktura se neprojeví v nákladech, dokud neuplyne období, za které je fakturována.

Na přehled faktur konkrétního měřidla se můžete rychle dostat zadáním URL adresy meters/{meter_id}/invoices/received.

Rozúčtování nákladů

Funkce rozúčtování nákladů v Enectiva se zaměřuje na správu a distribuci nákladů spojených s energiemi mezi různé entity, jako jsou budovy a nájemníci. Níže je stručný přehled nezbytných kroků a požadavků pro správnou funkci rozúčtování nákladů.

  • Entita musí mít povolenou funkci “Zdroj rozúčtování” (pravý horní roh v rozevíracím seznamu - Typy objektů - tam nastavit funkci u požadovaného typu Entity)

  • Entita kterou je možné zahrnout do rozúčtování musí mít povolenou funkci “Cíl rozúčtování” (pravý horní roh v rozevíracím seznamu - Typy objektů - tam nastavit funkci u požadovaného typu Entity) - tyto entity jsou obvykle nájemníci v budově.

  • Entity musí mít v části Parametry - Fakturace - vyplněny fakturační údaje

Typy výdajů a jejich rozúčtování:

  • Neenergetický: Tyto výdaje se rozpočítávají rovným dílem mezi všechny cílové entity.

  • Voda: Každý nájemník musí mít alespoň jeden vodoměr se zaznamenanou spotřebou za celé fakturované období.

  • Vytápění a TUV: Vyžaduje komplexnější nastavení, které může zahrnovat více parametrů a specifikací.

Rozúčtování nákladů v šablona Smart Cube

Jak to funguje pro Smart Cube?
Pro uživatele Smart Cube systém automaticky předpokládá, že rozúčtování nákladů zahrnuje jednu spotřebu vody a jednu spotřebu tepla. Toto nastavení je specifické pro Smart Cube, aby se zajistila správná alokace nákladů mezi nájemníky nebo jednotky.

Kdy může dojít k chybě
Pokud není správně nakonfigurováno rozdělení nákladů, například chybí-li jeden z uvedených typů spotřeby (voda nebo teplo), systém nemůže vygenerovat výstup. V takovém případě systém nevytvoří PDF dokument pro rozúčtování a vrátí chybovou zprávu, že šablona Smart Cube vyžaduje určitý typ nákladů, který není zahrnut.